Uit de oude doos: “Het nut van een zwerver”

Lastig hoor, al die werklozen.
Beetje op kosten van de staat een luizenleventje leiden.
Beetje voor de tv hangen en klagen over van alles en nog wat.
En die zieken, die zijn eigenlijk nog erger want veel duurder.
Vooral de chronisch zieken, daar heb je helemaal niks aan.
Beetje in bed liggen en op kosten van de staat verzorgd worden.
Om nog maar te zwijgen van bejaarden, wat moeten we daar nou mee?
Voeren en onnodig lang in leven houden?
Waarom iemand van 82 nog een nieuwe heup geven?
De Vierdaagse zal hij echt niet meer lopen.
En dan die gehandicapten, die hadden toch gewoon geaborteerd kunnen worden?
Met al dat prachtige pre-natale onderzoek?
Je gaat toch geen Mongool op de wereld zetten?
Dat hoeft echt niet meer hoor, in deze tijd.
Net zo lastig als zwakbegaafden.
Moeten die nou echt zo nodig ook werken?
In van die dure Sociale Werkplaatsen waar meer geld ingaat dan dat er uitkomt?
Laat die zotjes nou gewoon lekker thuis zitten, dan kan dat werk door normale mensen gedaan worden. Toch?
En trouwens, ontwikkelingshulp, ook zoiets.
Jaar in jaar uit geld pompen in landen waar toch nooit iets verandert.
Kunnen we net zo goed mee ophouden.
Het is nou eenmaal de natuur.
Dieren sterven ook gewoon als er te weinig te eten is.
Maar nee, die armoedzaaiers blijven ook nog eens doorfokken.
Nog meer hongerige mondjes, ze denken niet na hè?
Nee, die mijnheer A.H. had dat niet slecht bekeken.
Lastige kostenpostjes moet je gewoon ausradieren.

Ik wilde vroeger zwerver worden.
Mijn grote voorbeeld was Flierefluiter uit Merijntje Gijzen.
Die lag gewoon de hele dag in het gras met een strootje in zijn mond.
Naar de blauwe lucht te staren.

Ik zou willen dat meer mensen zwerver wilden worden.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Uit de oude doos: “Het nut van een zwerver”

  1. Ik houdt er ergens diep in mijn achterhoofd altijd rekening mee. Dat het kan.
    Ik sla ook altijd plekken op, waar ik zou kunnen slapen. En denk dan, dat ik dat niet voor niks doe.

  2. Persoonlijk moet ik er niet aan denken om in deze tijd zwerver te zijn. Maar je uitgangspunt snap en onderschrijf ik helemaal.

    • kat zegt:

      Nee, het is romantisch gewauwel, ik zou het geen nacht uithouden.
      Maar als je aan Syrische vluchtelingen denkt.
      Ik houd er altijd rekening mee.

Geef een reactie

