Gevaarlijke citroenen

Als fanatiek tevreden rookster en blowster heb ik jarenlang extra vitamine C geslikt.
Ooit ergens gelezen dat rokers veel vit. C verbruiken dus ik dacht: aanvullen dan maar,
baat het niet dan schaadt het niet, het teveel plas je toch uit.
Synthetische vit. C-pillen, 1000 mg per dag.
En vaak heb ik me afgevraagd wat nou het verschil zou zijn tussen echte vit. C en synthetische vit C.
Nooit iets mee gedaan tot ik deze afbeelding tegenkwam en dat zegt mij genoeg.
Dit plaatje zegt voor mij alles, de echte leeft, de synthetische is dood.
In echte vit. C zit de zon, in de nepperd niet.

vitaminC zonder formule

Dus nu laat ik de pillen staan en drink jus d’orange (uit een pak), aangevuld met een zelf uitgeperste citroen, heerlijk, minstens een citroen per dag.
Maar er is zoveel keus in citroenen.
Bij de Jumbo hebben ze losse citroenen per gewicht, vijf citroenen in een netje of twee stuks biologische in een doosje.
Ik heb het afgelopen jaar steeds die vijf in een netje gekocht tot ik vorige week ineens op het etiket zag staan: “Behandeld met Imazalil”.
Dat klinkt als een enge terrorist, dus even gegoogeld.
Joepie en jawel: “corrosief voor ogen en huid”.
Dat goedje heb ik dus elke keer na het uitpersen aan mijn handen zitten.
En daar raak ik mijn gezicht mee aan want ik kom eigenlijk niet op het idee om mijn handen te wassen als ik een citroen aangeraakt heb.
Waarom zou ik?

Ik koop nu alleen nog de biologische, voor de zekerheid, maar vertrouwen doe ik niks.
Iedereen graait en snaait en naait, de biologische business is geen uitzondering.
Maar je mot wat.

Echtgenoot en ik zijn trouwens drie maanden geleden gestopt met roken.
Echtgenoot had weer eens iets raars in zijn hoofd, viel en brak zijn rug.
En huisarts zei boos: “In dit huis mag nooit meer gerookt worden!”.
En wij hebben deze keer gehoorzaamd.
Hij na vijftig jaar, ik achtendertig.
Mooi, geasfalteerd longweefsel, daar kan geen smog vat op krijgen.
Maar blowen blijf ik doen, puurpijpjes of gemalen wiet door de yoghurt.
Voor mijn, en jullie veiligheid.
Haha.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Gevaarlijke citroenen

  1. Guusje zegt:

    Als je er ECHT over na gaat denken wil je toch bijna niets meer aanraken of eten, bah, ik probeer ook echt zoveel mogelijk biologisch te kopen, inderdaad wat je al zegt, je moet toch wat….
    Wel super goed dat jullie allebei gestopt zijn met roken!!

Geef een reactie

