Er was eens…..een miljoen (1)

Pakkende titel hè?
En geen woord van gelogen.
Er was eens een miljoen en daar is nu helemaal niets meer van over.
Allemaal in vreemde zakken verdwenen.
Door zakken naar zakken in zakken.

Maar laat ik bij het begin beginnen.
Want deze uitbarsting maakt voor de lezer niet veel duidelijk.
Dat was een acute, vulkanische eruptie die, na vijf jaar op mijn tong gebeten te hebben,
niet meer tegen te houden was.

Het verhaal begint in 2006.
In september van dat jaar kreeg ik een telefoontje van de huishoudelijke hulp van mijn moeder. Ze vertelde dat moeder met een delirium in het ziekenhuis was opgenomen.
Het was het telefoontje waar ik eigenlijk al jaren op had zitten wachten.
Ik had in 1997 het contact met moeder definitief verbroken, mijn broer al in 1990.

Ik zocht moeder op, samen met echtgenoot.
Een hoopje waanzin aan een tafeltje.
Meer was het niet.
Ze herkende me nog wel.

Ik ging naar mijn ouderlijk huis, naar stiefvader.
En schrok me te pletter van wat ik daar aantrof.
Een walm van schimmel en urine sneed je bij binnenkomst je adem af.
In bijkeuken, achter-en zijtuin stonden de rottende, nietgeconsumeerde, maaltijden van de maaltijdservice in rijen, tienhoog opgestapeld.
De stank was niet te harden.
In de bijkeuken tientallen lege jeneverflessen.
En nog een doos met volle flessen.
Moeder kocht de jenever altijd per doos, nooit per fles.

Stiefvader, dementerend, bijna blind door de diabetes, interesseerde het allemaal niet zo veel. Hij bracht zijn dagen door met tv kijken en potjes jam en pindakaas leegeten.
En probeerde niet die potjes af te pakken, dan werd hij agressief.
Nog nooit zo’n suikerjunk gezien.

Er was weer contact en er was hulp nodig dus dat doe je dan maar.
Al was het maar uit schuldgevoelpreventieberekening.
Poetsen kreng!

(Wordt vervolgd)

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Er was eens…..een miljoen (1)

  1. Pingback: Er was eens…..een miljoen (2) | katskleuren

  2. Pingback: Er was eens…..een miljoen (3) | katskleuren

  3. Pingback: Er was eens…..een miljoen (4) | katskleuren

  4. Pingback: Er was eens…..een miljoen (overzicht) | katskleuren

Geef een reactie

