Liegen maakt meer kapot dan je voor mogelijk houdt

Mijn moeder loog.
Mijn moeder belasterde.
Daar was ze goed in.

En moeder loog niet alleen over mijn vader, over mij doen ook de raarste verhalen de ronde. Ik zou in harddrugs gehandeld hebben, ik zou in de bak gezeten hebben, ik zou in een sekte seksueel misbruikt zijn. Ik ben een dievegge, een junkie en een hoer en dat is allemaal de schuld van mijn foute vrienden.
Dat is wat de mensen in mijn moeder’s omgeving jaren te horen hebben gekregen en ook gewoon geloofd hebben.

En nu, nu ze dood is, ontmoet ik de mensen die al die jaren al die leugens geloofd hebben.
En ik merk het direct aan ze.
Want ze durven me niet aan te kijken.
Ze kijken naar beneden of ze draaien hun hoofd weg.
Ze schamen zich.
Ze schamen zich omdat ze inmiddels weten dat ze al die jaren belogen zijn.

Maar ik neem ze dat niet kwalijk.
Want hoe konden ze dat weten?
Ik wist het ook niet.

Pas rond mijn veertigste levensjaar durfde ik, op aandringen van mijn “foute” vrienden,
de gedachte toe te laten dat mijn moeder, de Heilige Lucia, misschien toch niet zo heilig was als ze zich voordeed.
Mijn loyaliteit is eindeloos, grenzeloos, ik ben net een hond.
Een hond die wat klappen nodig had om wakker te worden.
En wakker ben ik inmiddels wel.
Maar leuk is anders.
Leuk is echt anders.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

