“De Nalatenschap”, een duister sprookje (11)

Ik heb behoefte aan eerlijkheid.
Ik heb een gruwelijke, onverzadigbare behoefte aan eerlijkheid.
Ik word echt ziek van leugens.
Daarom dit blog.

Dit is een beeldje van mijn stiefvader.
Het is een prachtig, porseleinen beeldje van hem aan het werk.
Zo zat hij, zo werkte hij.
Ik heb het beeldje gered uit de puinhopen van Tuinman de Tiller.
Ik heb het, héél voorzichtig, met bubbeltjesplastic omwikkeld en er een passend blikje voor gezocht.
Ik heb het, héél voorzichtig, mee naar huis genomen en heb het, héél voorzichtig, in dat prachtige vitrinekastje gezet.
En ik heb het meegenomen voor mijn stiefbroer en –zus.
Want wat moet ik met een beeldje van mijn stiefvader?
Ik heb amper een jaar een huis gedeeld met hem, ik had geen bijzondere band met hem, het zegt me niet zo veel.

Maar mijn stiefbroer en –zus zullen dit niet kunnen geloven.
Zij zullen niet kunnen geloven dat ik, ondanks alle streken die ze me geleverd hebben, toch zorgvuldig en consciëntieus blijf handelen.
Daar kunnen zij met hun verstand niet bij.
En daarom heb ik het beeldje gekocht.
Ik heb het beeldje gekocht om er over te kunnen bloggen.
Als ik het beeldje niet gekocht had en er een foto van had geplaatst, had ik de volgende dag een gezellige mail van hun advocaat in mijn mailbox gehad.
Dat is namelijk hùn mentaliteit.
En dit is de mijne.

(PS, het kastje waar het beeldje op staat was al van mijn echtgenoot, maar dat kan ik niet bewijzen, kom ik nou in de problemen?)

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op “De Nalatenschap”, een duister sprookje (11)

  1. En oh wat voelt dat lekker! Dat je jezelf bent en blijft, dat je iedereen recht in de ogen kunt kijken en precies ziet wat er aan de andere kant scheef zit.
    Dat je met een gerust hart ’s avonds kunt gaan slapen.
    Ik weet dat je een prachtmens bent!

  2. Pingback: Handig overzichtje voor rechters en advocaten | katskleuren

Geef een reactie

