Mijn kostbaarste erfstuk

De “dat-was-voor-mijn-tijd-hoe-kan-ik-dat-nou-weten”-generatie weet het natuurlijk niet, maar vroeger, lang, lang geleden, droegen alle mensen opwindbare horloges.

Opwindbare horloges zijn horloges die geen batterij nodig hebben.
Ik weet het, het is bijna niet te geloven, maar ouderwetse horloges hadden prachtige, ingenieuze mechaniekjes die konden lopen zonder stroom!
Je hoefde ze maar één keer per dag op te winden.
En dat opwinden was heel makkelijk, het was niet eens nodig om het horloge
open te maken!
Je draaide aan het knopje aan de zijkant tot je weerstand begon te voelen.
Dan was je klaar en kon je er weer een dag tegen.

Uit ergernis over die absurd dure kutbatterijtjes ben ik een paar jaar geleden eens op zoek gegaan naar een opwindbaar horloge.
Maar ik werd overal uitgelachen.
Een opwindbaar horloge, weet u wel wat dat kost?
Het is veel voordeliger om mensen wegwerphorloges aan te smeren.
Van die modieuze kutdingen die binnen een jaar kapot zijn.
Die minder waard zijn dan al die fucking kutbatterijen die je er verplicht aan moet besteden.

 Daarom ben ik zéér verheugd met dit onooglijke, opwindbare klokje.
Ik vond het tussen de zooi die mijn ouders mij nagelaten hebben en ben er zeer content mee. Het zit los in mijn tas want ik houd niet van dingen om mijn pols, maar misschien laat ik er toch maar een mooi leren bandje aanzetten.
Als eerbetoon.
Aan Ouderwets Gezond Verstand.

En wat dat is legt oma een volgende keer wel uit.
Want we mogen die koppies van jullie niet te zwaar belasten!
Verwerk dit eerst maar even.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op Mijn kostbaarste erfstuk

  1. Iedere keer een batterijtje kopen bij de juwelier à €6.= omdat je die klotendingen er niet eens meer zelf in kan zetten. En denk je dat mensen die kleine klotenbatterijtjes met het chemisch afval meegeven? Plop, in de klikobak.

  2. kat zegt:

    Misschien worden horloges helemaal verleden tijd, mensen kijken gewoon op hun mobiel.

Geef een reactie

