Een slimme energiemeter voor domme mensen

Het schijnt dat wij allemaal een slimme energiemeter nodig hebben om erachter te komen welk apparaat wat verbruikt.
Nou vind ik dat al behoorlijk achterlijk (wèl slim van de slimme-energiemeter-verkoper),
maar als je eenmaal weet wat je apparaten verbruiken, gebruik je ze dan niet meer?
Tv uit, wasdroger weg, föhn weg, strijkijzer weg, vriezer weg, computer uit.

Geloven jullie dat nou echt?
En moet ik dat geloven?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Een slimme energiemeter voor domme mensen

  1. Herman zegt:

    Energie leveranciers geloven er wel in. Zij hoeven geen mensen meer langs de deuren te sturen om meterstanden op te nemen. Ook bij verhuizingen kunnen meterstanden direct worden opgenomen.

    Bij mij is er eentje geinstalleerd toen er zonnepanelen op m’n dak kwamen. Waar ik voorheen eens per jaar met een zaklamp de meterkast in dook wordt m’n verbruik nu per kwartier bijgehouden en kan ik het op m’n tablet, smartphone en PC ten alle tijde inzien. Zo kwam ik erachter dat m’n router evenveel verbruikt als 2 spaarlampen. Nu lijkt 15 Watt niet veel, maar als zo’n ding 24u per dag aan staat heb je het toch over 13kW per jaar. En dat de TVs van tegenwoordig in StandBy nog steeds stroom slurpen had ik ook niet verwacht.. laat staan die BluRay speler. Die hangen nu dus allemaal aan een stekkerblok met schakelaar.
    De pomp van de vloerverwarming was schokkend, dat ding staat nu in de zomer af en toe aan om te voorkomen dat ‘ie vastloopt.

    Dus ja, ik geloof erin. Het heeft me vorig jaar een fatsoenlijke kar boodschappen bespaard.

    Ik verwacht niet dat half Nederland nu driftig energie gaat besparen. Maar de drempel is wel een stuk lager geworden.

    • kat zegt:

      Ja maar Herman, het helpt dus niet als gezegd wordt: “standby kost energie” of “uw droger vreet stroom”.
      Daar hebben wij dus allemaal een apparaat voor nodig om ons dat te bewijzen???

      • Herman zegt:

        Yep. Je weet hoe mensen zijn. Op een jaar-rekening zie je alleen het totaal. En de meeste mensen zullen best wel weten welke apparaten stroom vreten. Maar als je eens per jaar naar het totaal kijkt kun je daaruit niet berekenen welk apparaat nou hoeveel heeft verbruikt.
        Zo zat er bij de pomp van de vloerverwarming zat geen handleiding, achteraf hoorde ik wel dat die krengen zwaar stroom vreten. Maar zonder die slimme meter was het me niet opgevallen.

        Ja, je kunt het zelf allemaal uitpluizen. Daar heb je geen slimme meter voor nodig.

        Ik kan zelfs zien wanneer ik weer iets aan heb laten staan thuis. Dadelijk zijn er wellicht zelfs koffiezetapparaten die ik vanaf m’n werk uit kan zetten als ik het ’s ochtends met m’n gare kop weer eens ben vergeten.

        Dus ja, ik heb dat soort apparaten nodig.
        Echt waar.:)

        • kat zegt:

          Ok, dank voor je antwoord, maar ik ben niet overtuigd.
          Het past niet in mijn “terug naar de natuur” en “zo weinig mogelijk apparaten willen hebben”.

          En gisteren hoorde ik dat de betaalpas gaat verdwijnen en wij allemaal met onze mobiel moeten gaan betalen.
          Maar ik heb geen mobiel en ik wil geen mobiel.
          Heb ik ook nog iets te zeggen hiero??

          • Herman zegt:

            Jawel, jij bent zo slim geweest om op het internet een plek voor jezelf te regelen waar je alles mag zeggen.

            Zelf hoef ik niet zo nodig terug naar de natuur. Het kan, en ik heb het een aantal maanden gedaan. Hout sprokkelen voor vuur, hutje bouwen, jagen en verzamelen voor eten en drinken.

            Maar ik moet ook eerlijk zijn. Zonder deze aftandse computer van de vorige eeuw had ik jouw post nooit gezien via nujij.nl en hadden we dit “gesprek” niet gehad.

            Ik ben nature een techneut, mijn filosofie is dat techniek het leven op deze planeet moet verbeteren. De realiteit is echter dat de mens zo’n beetje sinds we hebben leren lopen en waarschijnlijk al daarvoor hard bezig is geweest om het leven vooral aangenamer te maken voor de mens… ten koste van al het andere.

            Geen middel wordt daarin geschuwd. Nu de bronnen van onze planeet bijna zijn uitgeput richten we ons op elkaar.

            Soms denk ik dat het al te laat is.
            Maar ik ben en blijf een terminale optimist. En ik ben er van overtuigd dat er een balans is.

            Die pinpas is een noodzaak geworden, en ik gruw ervan. Ook het mobieltje zie ik als een noodzakelijk kwaad. Maar m’n familie en vrienden vinden het fijn dat ik telefonisch bereikbaar ben dus soit.

            Ik zou alleen willen dat er meer mensen waren die zoals jij denken. Al die luxe, het kan met minder en het kan beter. Doe mij maar een bank waar ik geen pas of mobiel nodig heb om aan te tonen dat ik ben wie ik ben en dat ik geld mag opnemen.

            En als er anderen zijn die zo nodig de hele dag als een zombie aan hun smartphone gekluisterd willen zijn om reclame inkomsten te genereren voor mannen als Mark Zuckerberg… zelf weten. Ik vinger liever m’n vriendin dan m’n mobiel.

            • kat zegt:

              Ja, ik gebruik ook te veel, nog steeds, maar ik ben aan het minderen.
              En ik ben zeker niet tegen elk apparaat en zeker ook niet tegen technologische vooruitgang, echt niet, integendeel!
              Altijd als ik bij de tandarts in de stoel zit denk ik: “Wat ben ik blij dat ik niet in de Middeleeuwen leef!”.
              En zonder apparaten zou mijn echtgenoot niet meer in leven zijn.
              Maar man o man, we kunnen zo overdrijven!
              En we leren zoveel vaardigheden af, dat vind ik zo jammer.

              • Herman zegt:

                Onze moderne maatschappij is een vloek en een zegen.
                In de middeleeuwen zou ik mijn hersenvlies-ontsteking waarschijnlijk niet hebben overleefd. Ook kan ik dankzij m’n medicijnen ondanks m’n COPD normaal functioneren… maar die medicijnen heb ik nodig omdat de lucht vol met rotzooi zit.

                Dus ik maak er een punt van om m’n CO2 voetafdruk negatief te houden. En ik probeer anderen ervan te overtuigen dat luxe ok is, maar niet ten koste van de planeet en onze medemensen.

                Overigens mijn dank voor deze conversatie. Ik ben weer een wijzer mens dan een paar dagen geleden 🙂

  2. kat zegt:

    Kijk, deze slimme dame heeft dat allemaal niet nodig:

  3. Ah lief dat je dat fragment weer toont!
    En de slimme meters zijn er niet voor het gemak van de homo debilius. Het is weer een maatregel van overheidswege die zo inzicht heeft in en controle uitoefent op al ons handelen.

    • kat zegt:

      O, ik snak naar de dag dat de stroom uitvalt, mondiaal.
      Kunne we lache…

    • Herman zegt:

      Integendeel, dankzij de bemoeienissen van de overheid mogen wij burgers de slimme meter weigeren. Al had het niet veel gescheeld.. als het voorstel van 2012 er door was gekomen dan had tegenover weigering een boete gestaan en hadden fabrikanten EN overheid de vrijheid gehad om de informatie uit die meters naar eigen inzicht te gebruiken.

      Maar waakzaamheid blijft geboden, en de gedachte dat het in andere landen nog veel erger is biedt slechts een schrale troost.

  4. kat zegt:

    Insgelijks Herman!
    😉

Geef een reactie

