Neemgenen of geefgenen?

Mijn opa was een oweeër, een oorlogswinstmaker.
Niet echt iets om trots op te zijn, maar mijn opa is in, door en na de oorlog rijk geworden.
Ik heb nooit een hebzuchtiger man ontmoet dan mijn opa.
Mijn opa hield echt van geld.
“Geld” is het enige woord dat ik hem ooit liefdevol heb horen uitspreken.

Mijn oma daarentegen was de vrijgevigheid zelve.
Dement als een deur, in haar laatste dagen, deelde ze nog briefjes van honderd uit
aan iedereen die aardig voor haar was.
“Koop er maar wat lekkers voor” zei ze dan.

Het contrast tussen beiden had niet groter kunnen zijn.
En ik zie beide eigenschappen terug in mijn familie.
Extreme hebzucht en extreme vrijgevigheid.
En daarom lijkt het mij een goed idee ook hier eens wetenschappelijk onderzoek
naar te doen.
Welk gen doet ons nemen?
Welk gen doet ons geven?

En als dat dan bekend is zou ik graag zien dat wij doorfokken met de vrijgevige genen
want de hebzuchtigen winnen te veel terrein.
Het logische gevolg van hebzucht.

Dit bericht werd geplaatst in alien logic en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Neemgenen of geefgenen?

  1. Het gezegde “Brutalen hebben de halve wereld” is ook allang niet meer aan de orde. Het is bijna de hele wereld. Tegelijkertijd met je idee over doorfokken met de geefgenen zou er een versneld uitsterfvirus moeten zijn van de neemgenen. Stel je voor dat we slechte scheefneemgenen creëren.

  2. Pingback: “De Nalatenschap”, een duister sprookje (3) | katskleuren

Geef een reactie

