Wat ik echt nooit begrepen heb

en nog steeds niet begrijp
is het feit dat
honderd bejaarden verzorgen in een verzorgingshuis
duurder is
dan honderd bejaarden
in honderd huizen verzorgen.

Ik snap dat niet.

Voor honderd bejaarden in een verzorgingshuis is alle zorg centraal geregeld.
De verzorgenden hoeven niet in de auto te springen om hulp te gaan verlenen.
De maaltijdservice hoeft geen honderd adressen langs te gaan om eten te bezorgen.
De huisarts hoeft geen honderd adressen af te gaan om zijn patiënten te bezoeken.
De poetshulpen hoeven geen honderd adresjes af te gaan om hun werk te doen.
Er zijn geen honderd wasmachines nodig als je centraal wast.
Er zijn geen honderd keukens nodig als je centraal kookt.

Verzorgingshuizen voorkomen onnodige Co2-uitstoot en zouden een prijs voor duurzaamheid moeten krijgen.
Dacht ik zo.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Wat ik echt nooit begrepen heb

  1. Apiedapie zegt:

    Nee, dat snap ik ook niet dus. Dat noemen ze economies of scale. Veel efficienter om dingen samen te doen. Helemaal zoals je schrijft. Wie snapt het wel???

    • kat zegt:

      De Rekenkamer???

      • Apiedapie zegt:

        Mark Rutte? Iemand moet dit toch verzonnen hebben. Het zal wel te maken hebben met bezuinigen op het ene, die ambtenaren dus blij, maar dan niet even doordenken. Totdat er over 10 jaar een parlementaire enquete komt die aantoont hoe dom ze bezig waren. Niet dat ik er verstand van heb. Maar bewaar dit blog dus tot die tijd.

        • kat zegt:

          Sommige, heel veel, dingen zijn te simpel en te logisch voor deze overcomplicerende maatschappij. Wij doen eerst moeilijk en dan zeggen we: Eureka! We gaan het weer doen zoals vroeger!
          Wij veranderen constant het Winning Team.
          If it ain’t broke…

          Ik stop dit blog in de kluis….;-)

  2. En daar hebben mensen dus serieus over vergaderd en vergaderd en uiteindelijk over gestemd en mee ingestemd. Schiet mij maar lek!

  3. Pingback: Toch nog een vraagje, mijnheer van Rijn, | katskleuren

Geef een reactie

