“Mijn mobieltje vindt je er zo verdrietig uitzien,

klopt dat?”

Volgens dit item uit Brandpunt zal iedereen binnenkort aan de Emo-Herkenner gaan.
Een programmaatje dat menselijke emoties herkent, het nieuwste snufje, de laatste gadget, de zoveelste App.
Nodig of niet nodig, we doen het.
Nut of geen nut, daar vinden we wel iets op.

Maar in tegenstelling tot wat de programmamaker beweert heeft deze toepassing, wat mij betreft, in dit geval, niets met verlies van privacy te maken.
Want onze gezichtsuitdrukkingen zijn openbaar.
Onze gezichtsuitdrukkingen zijn altijd openbaar geweest, voor iedereen zichtbaar.
Daar zijn ze namelijk voor bedoeld.
Om gezien te worden.
Om gelezen te worden.
Dat is nou net een prachtige, mysterieuze, menselijke eigenschap, wij hebben de gave om gezichten te lezen.
Om door woorden heen naar Waarheid te zoeken.
Ik vind het een sport die nooit gaat vervelen.

Maar ook die zal dus gaan verdwijnen.
En het is inderdaad een verlies, maar niet van privacy, maar van mensenkennis.
Mensen beter leren kennen door ze aan te kijken.
Gewoon aankijken.
En je hersens laten werken.
In plaats van je mobiel.

Ik voeg “Gezichten Lezen” aan mijn In Memoriam-lijstje toe.

.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op “Mijn mobieltje vindt je er zo verdrietig uitzien,

  1. En voor de ultieme doodsteek voor de komende generaties pakken we de juffen en meesters gewoon aan. Dan vang je 2 vliegen in één klap…
    http://wegwijs.in/kleuteronderwijs/2013/09/30/ik-stop-ermee-8/

    • kat zegt:

      De goeie mensen worden gek, steeds meer mensen die het niet zo willen en de Ruttetjes en Samsommetjes lullen maar door en lullen maar door…

  2. Pingback: Homo Sapiens begrijpt niet waarom hij een achterlijke gladiool is | katskleuren

Geef een reactie

