Elektrisch autorijden is vuil verplaatsen

Heel fijn dat elektrische auto’s weinig geluid maken en de roetdeeltjes niet rechtstreeks mijn neus inblazen, maar we houden onszelf voor de gek als we denken dat elektrisch rijden minder milieubelastend is.

Stroom moet ergens opgewekt worden en dat gebeurt nog steeds door het gebruik van fossiele brandstoffen.

En elektrische auto’s zorgen voor een nieuw probleem:
een tekort aan de benodigde aardmetalen.

Dus juich niet zo hard en poch niet zo, met je elektrische bakkie, je vuil komt alleen op een andere plek terecht.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

9 reacties op Elektrisch autorijden is vuil verplaatsen

  1. “Pak toch de fiets”! Dat was een goeie slogan. Tuurlijk, dát als beste alternatief. Maar ik ben toch echt wel vóór stille en nietstinkende elektiriek dan die teringherrie en stank.
    Wat te denken dan van ál die uitvindingen/benodigdheden op batterijen en accu’s die we dagelijks bij bossen (!)moeten gebruiken. Dáár hoor je nooit iemand over.
    En trouwens…ik wil héél graag een elektrieke fiets om mijn actieradius te vergroten zónder auto…

    • kat zegt:

      Tuurlijk, ik ben er ook helemaal voor.
      Maar veel mensen denken dat stroom “schoon” is.

      Die fietsen schijnen een rage te zijn, wij kunnen voorlopig nog zonder hulpmotortje, maar ik vind het wel een goeie oplossing.
      Ben alleen bang dat ik luie benen krijg…

  2. Ben zegt:

    Onzin, de verbranding in een centrale is immers schoner dan die van een auto.

  3. bert zegt:

    @ben: Immers…? hoe kom je daar bij, welk onderzoek kun jij naar voren toveren waaruit blijkt dat de verbranding in centrales schoner is dan een verbrandingsmotor?

    • kat zegt:

      @ Bert: ik kan me voorstellen dat de verbranding op één plek makkelijker te filteren is dan de verbranding in elke individuele auto. Maar ik vraag me ook af hoe de verhouding stroom/benzine is.
      Dus: hoeveel benzine heb je nodig om stroom voor dezelfde afstand op te wekken?
      Is dat wel efficiënt?

  4. Flipperdied zegt:

    Ik rij op een fiets, in een bus en de trein.
    En ik ben vrijer, ja veeeeel vrijer dan de automobilist.
    Ik hoef niet mee te doen aan wedstrijdjes verpissen, geen files, geen buitensporig hoge kosten
    en je blijft sociaal flexibeler (volgens mij).
    De auto is in mijn ogen een kleine zegen en een monsterlijk grote vloek.

  5. Pingback: De Dag van de Duurzaamheid was een aanfluiting | katskleuren

Geef een reactie

