Niet liegen is wiskunde

Niet liegen heeft niets met Goed of Kwaad te maken.
Niet liegen is gewoon logisch.
Omdat de gevolgen van Waarheid altijd beter zijn dan de gevolgen van Leugens.

Ik ben opgevoed door een pathologisch leugenares en een fanatiek hobbyist.
Ik ken weinig mensen die zo veel gelogen hebben als mijn ouders.
En zo makkelijk konden liegen.
Over de kleinste dingen.

Dat maakt mij een leugenexpert.
Een autodidactisch leugenexpert.
Ik ben het resultaat van Leugens.
Ik heb aan den lijve de gevolgen van Leugens ondervonden.
Leugens hebben mijn leven verpest.
Want Leugens maken je gek.

Mijn broer en ik zijn PAS-kinderen.
Mijn broer en ik zijn volkomen verneukt door onze ouders.
Moeder zei: “Zwart”.
Vader zei: “Wit”.
En wij zaten ertussenin.
Twee nietsjes die niet wisten wat te kiezen.

Mijn broer en ik zijn allebei psychotisch geweest.
Hij kortstondig en ik langdurig.
Maar juist mijn psychose heeft mij de kracht van Brute Waarheid geleerd.
Want een psychose overleef je alleen maar als je eerlijk bent.
Eerlijk tegen jezelf.
Eerlijk over jezelf.
Alleen Waarheid geneest.
Want alleen Waarheid is.
Leugens zijn niet.

Niet liegen = Wetenschap.
Wetenschap = niet liegen.

.

Dit bericht werd geplaatst in eerlijkheid, gezond verstand, Waanzin en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Niet liegen is wiskunde

  1. Lieve Kat, ik was totaal niet op de hoogte van die term PAS. Ernstig verhaal. Ik ben ervan overtuigd dat liegen, en ja, juist óók die zgn.leugentjes om bestwil, de wortel is van de enorme angst tot zelfreflectie en ontplooiing. Beide zijn nodig voor het ontwikkelen van een toekomstvisie, die maken dat we het niet alleen kunnen uithouden met onszelf, maar vooral ook met elkaar.

    Mijn diepe respect en waardering voor jou is gestoeld op het feit dat jij één van de weinigen bent die niet schroomt het kwaad recht aan te kijken zodat het zijn kracht verliest.
    Ik ben me er, ook door mijn eigen ervaringen op dat gebied, van bewust dat het echt waar is:
    Eerlijk duurt het langst!
    En als je diepgaand weet hebt hoe het echt werkt, kún je niet eens meer liegen.

  2. Hallo,
    Indrukwekkende gedachten lees ik hier.
    Conflict en leugens zijn mijn beroep en onderstaande citaten vatten het voor mij samen.

    “Wanneer alle mensen altijd de waarheid spraken, zou dat de hel op aarde betekenen.”
    (Jean Gabin)

    ‘Een schadelijke waarheid is beter dan een nuttige leugen’
    (Johannes van Dam)

    “Niet dat je tegen mij loog, maar dat ik je niet meer geloof heeft mij geschokt.”
    (Nietzsche)

    Jeroen Ketelaars
    Nederlands Conflictinstituut / de Leugenacademie

    • kat zegt:

      Dankjewel Jeroen, ik moet je site nog bekijken, nog geen tijd voor gehad.

      Wat Jean Gabin zegt zou kloppen als iedereen constant ongevraagd! zijn of haar mening zou geven. Dan ben ik het met hem eens, zwijgen op de juiste momenten is ook een kunst en noem ik geen liegen.
      Maar voor mij leidt Waarheid juist naar het Paradijs, zeker geen hel.

      En voor de duidelijkheid: ik pretendeer niet te kunnen zien wannéér mensen liegen, want o, wat zijn er gehaaide klootzakken!
      Ik weet alleen heel goed welke schade leugens aan kunnen richten, ze creëren een disharmonie, foute trilling.
      Die dus ziek maakt.

      • Hoi,

        Wij hanteren bij de Leugenacademie verzwijgen wel als onderdeel van liegen. De keuze om een ander iets niet te vertellen kan namelijk wel degelijk ‘schadelijk’ zijn voor de ander. Wij noemen dat het verzwijgen van voor de ander crusiale informatie.

        Bijvoorbeeld: als ik weet dat jij van iemand een telefoontje wilt kopen en ik weet dat die gestolen is, dan loop jij het risico dat die telefoon van je afgenomen kan worden, ofwel dat je je schuldig maakt aan heling.
        Verzwijgen hoeft dus niet onschuldig te zijn.

        Er zijn inderdaad gehaaide mensen, maar ook bij hen kun je liegen ontdekken als je kennis hebt van micro-expressies. Zo hebben wij bijvoorbeeld Joran van der Sloot gefileerd. Door lichaamstaal, micro-expressies in combinatie met communicatiestrategíe in te zetten kun je zéér veel zien.

  3. En de hamvraag van vandaag is natuurlijk: Wat doen we dan met Sinterklaas…;-)

  4. kat zegt:

    @ Jeroen, ik snap je, maar toch gebruik ik daar het woord “liegen” niet voor, maar “verzwijgen”.
    Wat ik bedoelde is meer: “Goh, wat heb jij een dikke reet…!”
    Dat soort ongevraagde waarheden.

    Liegen is voor mij “actief onwaarheden uiten”.
    En faken.
    Dus opzettelijk vals, gespeeld gevoel en valse emotie uiten.

    Maar ik maak wel onderscheid tussen “bewust” en “onbewust” liegen.
    De eerste categorie is het ergst, de tweede moet gewoon iets beter nadenken.

    • OK dan hier de hele definitie die wij hanteren.

      Iemand liegt als hij of zij de keuze heeft gehad om iemand te misleiden, door woord of geschrift, door uitbeelding, of door het achterhouden van voor de ander crusiale informatie.

  5. Pingback: Ik doe niet aan Goed of Kwaad | katskleuren

  6. Pingback: Als Waarheid intimiderend is | katskleuren

  7. Pingback: “De Nalatenschap”, een duister sprookje (11) | katskleuren

  8. Pingback: God of geen God, | katskleuren

Geef een reactie

