Mannen (2)

Ik was achttien jaar en liep naar huis na een avondje uit.
Het was een uur of twaalf en ik was alleen.
Ik liep door een straat waar ik nog nooit geweest was.
Ineens, uit het niets, als in een film, verscheen er een arm uit een donker steegje.
En die arm trok me dat steegje in.
Het was een Molukse jongen.
Hij had me stevig bij mijn polsen vast en na één ruk wist ik dat ik niet los kon komen.
Ik begon weer te praten.
“Hee, waarom doe je dat nou? Doe nou niet zo flauw, laat me nou los”

De jongen was nerveus, hij was heel nerveus.
Hij zei: “Je bent bang hè, je bent bang hè?”
Natuurlijk was ik bang, maar ik wist wel dat ik dat niet moest laten merken.
Ik ging door:
“Ik ben helemaal niet bang, maar ik snap niet waarom je dit doet, dat heb jij toch helemaal niet nodig, je bent een hartstikke mooie jongen, jij kunt toch ook wel meisjes op een andere manier krijgen?”
Hij zweeg en bleef me vasthouden.
Ik ging door:
“En dalijk weet iedereen in de stad dat jij dit gedaan hebt en dan is je goeie naam weg.
En jullie hebben al zo’n slechte naam, en zo maak je dat alleen maar erger.”
De treinkapingen lagen nog vers in het geheugen, het was 1978.
En ik was inmiddels aan het bedenken hoe ik hem terug kon pakken voor het geval het uit de hand zou lopen.
Ik kende aardig wat Molukkers en in Helmond was dat een klein “sientje”, iedereen kende iedereen en de meesten waren ook nog eens familie van elkaar.
En ik kende toevallig een man die hoog in aanzien stond in de Molukse gemeenschap.
Hij werkte als maatschappelijk werker, maar was in het weekend ook uitsmijter bij een café. Als er trubbels waren met Molukkers werd hij er altijd bijgehaald en dan was de rust zo wedergekeerd. Ik stond op het punt zijn naam te laten vallen, maar dat was al niet meer nodig.
De jongen liet me los en ik ging.

 

Het was een mooie zomernacht, een uur of drie.
Ik had gewerkt en was op weg naar huis, vijf minuten lopen.
Ik werd ingehaald door een langzaam rijdende auto met daarin vier mannen.
Als auto’s je langzaam voorbijrijden, zeker ’s nachts, dan moet je alert zijn.
De mannen keken mij indringend aan.
Foute boel wist ik, en ik begon harder te lopen.
Ik liep over een braakliggend terrein, de auto moest een bochtje om en ik was even buiten hun gezichtsveld.
Ik wist dat ik mijn huis net niet zou halen en dook de struiken in.
Net op tijd, niet veel later kwam de auto de hoek om, heel langzaam en stopte voor de struiken.
Het was alsof de mannen me recht in mijn ogen keken, ik zag ze allevier.
Ik zat gehurkt tussen het groen en dacht: nou is het voorbij.
Ik droeg een lichtroze zomerjurk en was er van overtuigd dat ze me zagen.
Secondes kunnen lang duren op zo’n moment.
Ze zagen me niet en reden door.
Ik heb nog even gewacht, ben toen heel hard naar huis gerend, het was maar honderd meter, en deed met bonkend hart de deur achter me dicht.

Vanaf dat moment liet ik me elke avond met een taxi naar huis brengen.
En ik vroeg de taxichauffeur altijd of hij wilde wachten tot ik binnen was.
Tot de deur achter me dicht was.

Vrouwen horen ’s nachts niet alleen over straat te lopen.

Mannen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Mannen (2)

  1. …en geen rokjes of jurkjes te dragen, geen hoge hakken, en geen grote borsten te hebben (lucky me), geen lange haren, geen make-up op te hebben, en vooral niet alleen te fietsen of te wandelen, óók niet op klaarlichte dag! Trouwens, ook niet te gestudeerd zijn en niet teveel eigen geld hebben, lees zelfstandig zijn.
    Leuk leven hebben wij hè?

  2. Wat ijzingwekkend. Vreselijk! Liefs x

  3. Oh meid, ik zit hier te trillen van spanning. Je hebt je kranig gehouden en goed nagedacht, alert. Het zou niet nodig moeten zijn!

  4. Pingback: Me Too, handig verzamelblog | ien smits

Geef een reactie

