Deug Niet

Het eerste wat er van mijn vriend Sjon geboren werd was zijn vuist.
Sjon is geboren met gestrekte arm en gebalde vuist.

Als ik een indiaanse naam zou hebben zou het zijn: “Staat met een vuist”
Of  “Zit met een vuist” of “Loopt met een vuist”.

Voor Sjon is het leven altijd een strijd geweest.
Keihard knokken, letterlijk en figuurlijk.
Zijn vader overleed toen Sjon vijftien was en vanaf die tijd heeft hij voor zijn moeder
en zijn zusje gezorgd.
Met een pannetje in de rij gestaan bij het klooster, voor wat soep.
Want er waren nog geen uitkeringen.

Tot mijn psychose ben ik maar wat door het leven gefladderd. Ik was zo blij met mijn vrijheid, wat kon me in godsnaam gebeuren? Tralie, trala, die Post ist da…
Ik was die gekke poedel uit Jan, Jans en de kinderen, zo’n wild, vrolijk beest dat alleen maar wilde spelen: “Hee, ga je mee, dan gaan we lekker lol maken..!!”
Jaja.

Sjon was daar altijd jaloers op, op dat onbekommerde.
Maar dat had niet gehoeven want ik ben alsnog het ravijn ingedonderd.
Zoals iedereen denk ik.
Vroeg of laat krijgen ze je toch te pakken, er lijkt geen ontkomen aan.

.
Mij hebben ze al heel lang te pakken en ik vind het verrekte moeilijk om
daar weer van los te komen.
Want iedereen blijft maar zeggen dat ik niet deug.
Ik deug niet, ik deug niet.

Eerst is er die mijnheer god die maar blijft zeggen dat alles wat ik doe fout is.
Dan is er die moeder die maar blijft zeggen dat alles wat ik doe fout is.
Dan is er die maatschappij die maar blijft zeggen dat alles wat ik doe fout is.
Dan zijn er die stemmen die maar blijven zeggen dat alles wat ik doe fout is.
En dan zijn er ook nog feministes die zeggen dat alles wat ik doe fout is.
En niet te vergeten mijn eigen premier, die maar blijft zeggen dat ik een waardeloos mens ben.

Als je het maar vaak genoeg herhaalt ga je er vanzelf in geloven.

Sjon staat bij de AIVD te boek als “anarchist met terroristische neigingen”.
Deze omschrijving heeft hij te danken aan zijn tijd als kraker.
Sjon was een kraker van de harde kern en da mag nie.
Da vinde ze nie leuk.

Ze zullen zijn dossier nu waarschijnlijk niet meer bijhouden want Sjon is nou “braaf”,
een gewone man met een gewone vrouw in een gewoon huis met een gewone baan en een gewone auto en een heel gewoon hondje.
Maar een aanvulling heeft hij wel verdiend vind ik.
Want deze “anarchist met terroristische neigingen” is dus iemand die wèl wat doet als er op straat iemand in elkaar getimmerd wordt. Hij grijpt wèl in.
En hij rent wèl junkies achterna om gestolen fietsen weer aan hun eigenaar terug te geven.
Hij grijpt wèl in als er een of andere mafkees met een mes staat te zwaaien.
Hij zorgt voor mensen, hij zorgt voor vrouwen.
Hij heeft al minstens drie neuroten zoals ik voor een duister lot behoed.
Hij is een neurotenneutralisator.

Wij deugen niet, wij deugen niet.

En nu ben ik een Keeshondje.

Voor Sjon
(niet voor mensen met hyperacusis…)

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Deug Niet

  1. Pingback: en dan zie je | katskleuren

  2. Pingback: Herhaling, omdat het nodig is | katskleuren

  3. Mooi geschreven weer Kat. Jij bent de beste deugniet die ik ken. In je kinderjarentijd is dat een compliment. Dus wat lullen ze nou?

    Enneh, bedankt voor de waarschuwing, typisch een voorbeeld van iemand die erg deugt!

  4. kat zegt:

    Vandaag, 17-7, was de verjaardag van Annette Reinboud, mijn vaste reageerster en internetvriendin. Zij is op 8 februari van dit jaar overleden aan kanker. Elke keer als ik haar reacties weer lees, schrik ik even. Net of ze d’r nog is. Ik mis haar. En dit was haar strijd: https://hoordan.wordpress.com/

  5. Pingback: en dan zie je | ien smits

Geef een reactie

